De Koran verwijst in algemene termen naar het doel van deze belangrijke goddelijke voorschriften. Allah de Verhevene zegt:
“En roep de mensen op tot de hadj; zij zullen tot u komen te voet en op elke magere kameel, vanuit elke verre vallei. Opdat zij getuige zullen zijn van de voordelen die het hun biedt en de Naam van Allah zullen gedenken gedurende vastgestelde dagen, over het vee waarmee Hij hen heeft voorzien. Eet daarvan en voed de behoeftige en de arme.” (Soera al-Haddj 22:27-28)
Dit vers maakt duidelijk dat de hadj vele voordelen bevat. Deze voordelen vormen een deel van de filosofie en de doelstellingen van de hadj.
De voordelen van de hadj zijn talrijk en divers, en komen in deze omvang nergens anders in de aanbiddingen samen. Ze omvatten religieuze, morele, spirituele, sociale, economische en politieke dimensies.
De filosofie van de hadj in de nobele overleveringen
De overleveringen verduidelijken verder wat in de Koran bondig is aangegeven. Enkele voorbeelden:
1. Imam Ali (vrede zij met hem) zei:
“Vrees Allah met betrekking tot het Huis van uw Heer; laat het niet leeg achter zolang u leeft, want als het verlaten wordt, zult u niet gespaard blijven. Het minste waarmee iemand terugkeert die het bezoekt, is dat zijn voorgaande zonden worden vergeven.”
2. Hij zei ook:
“Allah heeft het (de Ka’ba) tot een teken voor de islam gemaakt.”
3. In een andere overlevering:
“Allah heeft het geloof verplicht als reiniging van afgoderij; het gebed als zuivering van hoogmoed; de zakaat als middel tot vermeerdering van levensonderhoud; het vasten als beproeving van oprechtheid, en de hadj als versterking van de religie.” Of: “… en de hadj als kracht voor de religie.”
4. In de preek van Fatima az-Zahra (vrede zij met haar):
“… en Hij maakte de hadj tot een vestiging van de religie.”
5. In de overlevering van Hisham ibn al-Hakam, die vroeg naar de reden van de hadj, zei Imam as-Sadiq (vrede zij met hem):
“Allah heeft de schepping geschapen … en Hij heeft hen bevolen wat goed is voor hun religie en hun wereld. Hij maakte het een plaats waar mensen uit oost en west bijeenkomen om elkaar te leren kennen; zodat handelaren goederen kunnen uitwisselen; zodat drijvers en transporteurs voordeel kunnen hebben; zodat de sporen en verhalen van de Boodschapper van Allah bekend blijven en niet vergeten worden. Als elke gemeenschap zich zou beperken tot haar eigen land, zouden zij te gronde gaan, de landen zouden vervallen, de handel zou instorten en het nieuws zou verdwijnen.”
De hadj als een grote islamitische conferentie
De hadj is niet slechts aanbidding; het is een groot jaarlijks mondiaal islamitisch congres. Imam Ali (vrede zij met hem) zei:
“De hadj is de jihad van elke zwakke.”
Het is een manifestatie van:
de eenheid van de moslims
de kracht van de islam
het falen van vijandige plannen
de versterking van geloof, broederschap en verantwoordelijkheid
Een beroemd citaat van een buitenlandse staatsman luidt:
“Wee de moslims als zij de betekenis van de hadj niet begrijpen; en wee de vijanden van de islam als de moslims de betekenis van de hadj wel begrijpen!”
Een aantal voordelen van de hadj
De overleveringen vermelden vele spirituele en wereldse voordelen:
1. De Profeet (vrede zij met hem en zijn familie) zei:
“De beloning van de hadj is het paradijs, en de umra is een vergeving voor alle zonden.”
2. Imam as-Sadiq (vrede zij met hem) zei:
“Degenen die steeds weer op hadj en umra gaan, worden niet getroffen door armoede of koorts.”
3. Hij zei ook:
“De pelgrims keren terug in drie soorten: – zij die vrijgemaakt worden van het vuur, – zij die terugkeren alsof zij op de dag zelf zijn geboren, – en zij wier familie en bezit beschermd worden. Dit is de minste gunst waarmee de hadj eindigt.”