Islamitische blog
De Hadj: Bekeerling en Fundament van Godsvrucht
De Hadj: Bekeerling en Fundament van Godsvrucht
We leven nu in de geestelijke sfeer van de hadj, doordrenkt met heiligheid en reinheid. Tijdens deze periode kunnen we nog meer goddelijke zegeningen ontvangen, want Allah, gezegend is Zijn Naam, stopt nooit met geven; hoe meer Hij geeft, hoe meer Hij wil geven, tot het punt van volledige vervulling. Dit wordt bevestigd in het vers:
“En jouw Heer zal jou zeker geven, zodat jij tevreden zult zijn.” (Soera Ad-Duha 93:5)
Hierin worden alle verlangens en hoop van de gelovigen vervuld, en wij, pelgrims, worden beloond via de Profeet en zijn zuivere familie, wanneer wij het breedste pad van goddelijke genade betreden: de deur van de Boodschap bij het graf van de Profeet (vrede zij met hem en zijn familie).
Als wij onze innerlijke ogen openen en diep doordringen in het onzichtbare, zien we de sporen van de openbaring op de grond waarop wij lopen: hier liep de Profeet (vrede zij met hem), daar zijn de stappen van Sayyida Fatima (vrede zij met haar), en hier de sporen van de onberispelijke Imams (vrede zij met hen).
De Reis van de Pelgrim
Broeders en zusters, de reis naar onze Almachtige en Wetende Heer is lang en zwaar. Onze leider, Amir al-Moeminin Ali (vrede zij met hem), begreep precies wat deze reis betekende. Terwijl hij tussen de palmbomen van Bani Najjar stond, zei hij treurig:
“Ach, ach, de eenzaamheid van de weg… en de lengte van de reis, ach, ach, het gebrek aan proviand.”
Hij huilde intens totdat hij bijna bewusteloos raakte.
Tijdens deze lange reis wordt de pelgrim geconfronteerd met vragen over de dood, het graf, het tussengebied (Barzakh) en de dag van het oordeel. Imam Hasan al-Mujtaba (vrede zij met hem) huilde veel en zei bij zijn overlijden:
“Ik huil om twee redenen: het afscheid van geliefden en de schrik voor het hiernamaals.”
Het moment van het aantrekken van de iḥrām symboliseert ons eigen sterven, ons begraven worden en onze wederopstanding, en herinnert ons aan de Dag des Oordeels.
Bekeerling en Goddelijke Vergeving
Allah zegt:
“… En als zij, toen zij zichzelf onrecht deden, naar jou waren gekomen en Allah om vergiffenis hadden gevraagd, en de Boodschapper voor hen had verzocht, zouden zij Allah zeker Bereidwillig en Genadig vinden.” (Soera An-Nisa 4:64)
Een pelgrim die berouw toont, vindt Allah als Vergevingsgezind en Genadig. Daarom moet de pelgrim zijn oprechte berouw tonen aan de Profeet en zijn familie (vrede zij met hen), en uitdrukking geven aan alle zorgen en angsten over zijn zonden en inspanningen om de verplichting van de hadj te volbrengen.
Het Doel van Lijden en Inspanning
De moeilijkheden en uitdagingen van de hadj vormen middelen om godsvrucht (taqwa) te ontwikkelen. Zoals een patiënt die het ziekenhuis bezoekt om genezing te vinden, zo moet een pelgrim zijn hart reinigen van zonden en vastberaden zijn niet terug te keren naar eerdere fouten. De hadj garandeert geen toekomstige herhaling; het succes in deze reis moet zorgvuldig worden benut.
Onderwijs en Opvoeding van de kinderen
Pelgrims moeten hun zonden kennen, groot en klein, en bewust toezeggen zich te bekeren. Speciaal voor wie in ballingschap leeft, is het essentieel dat zij hun kinderen spiritueel, moreel en cultureel opvoeden, niet alleen materieel. Het vormen van een hechte gemeenschap helpt voorkomen dat men opgaat in een materialistische westerse samenleving.
Het onderwijs van kinderen in religieuze teksten – Qur’an, gebeden, bezoekrituelen, overleveringen – beschermt hun ethiek en spiritualiteit. Pelgrims die terugkeren, moeten centra voor religieuze en wetenschappelijke educatie opzetten, zodat hun kinderen de ware spirituele en ethische waarden leren en niet verdwalen in westerse invloeden.
Behoud van de Arabische Taal
Het behoud van de Arabische taal is cruciaal, want het is de taal van de Qur’an en de Ahl al-Bayt (vrede zij met hen). Zonder deze taal wordt het moeilijk om de religie correct te begrijpen.
Conclusie
De pelgrim keert terug naar huis met een praktische implementatie van het project van berouw dat begon in het Heilige Land bij het graf van de Profeet en zijn familie. Dit garandeert de spirituele veiligheid van de kinderen en helpt de pelgrim zijn religieuze verantwoordelijkheden na te komen. Zo vormt de hadj een fundament van godsvrucht en een smaak van ware geloofservaring.
Als je wilt, kan ik ook een kortere, beknopte samenvatting in het Nederlands maken die geschikt is om te onthouden of te gebruiken voor lessen over hadj en spiritualiteit. Wil je dat ik dat doe؟